Marie har læst: Walden

Det simple liv i skoven


Forfatter: Henry David Thoreau
Undertitel: Livet i skovene
Genre: Selvbiografisk 
Oprindelige udgivelsesår: 1854
Sidetal: 298 sider




















Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg havde tidligere læst "Into the Wild" af Jon Krakauer.  Jeg var ikke vildt begejstret for selve bogen, men derimod over Chris McCandless som bogen baseres på. Hvert kapitel starter med citater fra de understregninger Chris har lavet i de bøger der var med til at inspirere ham til at drage ud i Alaska's ødemark. En af disse var Walden.

Hvad handler romanen om?
Bogen er selvbiografisk og tager udgangspunkt i Henry David Thoreau beslutning om at bygge en lille træhytte i skoven ved Walden Pond. Her lever han et nøjsom liv, hvor han kun har det absolut nødvendige. I Walden deler han både oplevelser, bevægegrunde og erfaringer fra denne periode i hans liv. Samtig levere han også en kritik at det moderne samfunds indtog i mennesket liv og dets manglende forhold til naturen. Meget kort formår Henry David Thoreau at skrive en bog der både er politisk, filosofisk og poetisk.

Hvad var min oplevelse med romanen?
Overordnet havde jeg en rigtig god oplevelse med at læse bogen, men jeg stødte dog på et pat passager som var en smule kedelige og langtrukne. Bogen ligger fx ud med en minutiøs gennemgang af materialer og udgifter til at skabe og oprette livet i skovene. Han kommer dog frem til en vigtig pointe, nemlig at han ikke behøver at arbejde mere end et par måneder om året for at kunne opretholde livet. 

Hvem bør læse romanen?
Bogen er et helt oplagt valg for folk der har en drøm om at stikke af fra det modern samfunds hamsterhjul og flytte ud i skoven, men jeg vil dog vove at påstå at andre folk måske ville have ligeså god glæde af bogen, hvis endda ikke mere. Det er nemlig denne gruppe læsere der vil blive mest udfordret på deres verdens opfattelse af sådan en bog, hvorimod den første gruppe nok mere vil finde bekræftelse i tanker de allerede selv har gjort sig.

Stjerner: 5/6

Udvalgt citat:
 "Tiden er kun vandløb som jeg fisker i. Jeg drikker af det, men når jeg drikker, ser jeg dets sandbund og opdager hvor lavvandet det er
Bonus: 
Henry David Thoreau er ikke helt sandfærdig i alle hans angivelser i bogen. Han giver udtryk for at være mere isoleret end han i virkeligheden var. Fx udelader han selektivt at fortælle om hans ugentlige besøg af hans søster og mor. Jeg synes at der er en vigtig viden at have med sig, hvis man giver sig i kast med at læse bogen. 

Kommentarer

Populære opslag