Christina har læst: Hitchhiker’s Guide to the Galaxy

Hop med på et lift til det ydre rum


Forfatter: Douglas Adams (1952 – 2001)
Genre: Science Fiction, humor  
Oprindelige udgivelsesår: 1979
Sidetal: 143 sider 
Originalsprog: Engelsk

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg har gerne ville læse bogen, siden jeg fik den i julegave sidste december. Har desuden hørt at romanen skulle være lidt af en kultklassiker.

Hvad handler romanen om?
I romanen følger man Arthur Dent, som har en mildest talt dårlig dag. Samme morgen som hans hus skal rives ned til fordel for en motorvej, finder han ud af, at Jorden vil blive udslettet til fordel for intergalaktisk express-rute. Arthurs ven Ford Prefect, der er ved at researche til en revideret udgave af håndbogen for galakseblaffere, hiver Arthur med ud på en rejse i den store galakse.  

Hvad var min oplevelse med romanen?
Jeg synes, at idéen med at lave en slags filosofisk satire med det ydre rum som kulisse er ret genial, og at det på denne måde lykkes Adams at stikke til vores forestilling om Jorden som universets centrum. Når det er sagt, synes jeg dog, at fortællingens opbygning er alt for rodet. Der er mange gakkede dialoger og episoder, som ikke rigtig tjener handlingen noget formål, og jeg synes, fortællingen farer vild i dens stræben efter at være absurd.

Hvem bør læse romanen?
Læs bogen, hvis du kan lide filosofiske vittigheder og skøre romaner med fart over feltet.

Stjerner: 3/6

Udvalgt citat: 
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move." 

Bonus:
Romanen er den første i en serie på seks bøger – Adams havde den sjette bog på tegnebrættet, da han døde i 2001, og hans udkast blev i 2009 skrevet til seriens afsluttende bog af forfatter Eoin Colfer.
Hitchhiker’s Guide to the Galaxy blev desuden filmatiseret i 2005 med bl.a. Martin Freeman og Zooey Deschanel, som del af castet. Traileren kan ses her.




Kommentarer

Populære opslag