Christina har lyttet til: Min mor siger

Kærlighedskvaler og rappe replikker

Forfatter: Stine Pilgaard (1984-)
Genre: Roman, humor
Oprindelige udgivelsesår: 2012
Lyttetid: 2 timer og 57 minutter (Sidetal: 167 sider)
Originalsprog: Dansk  
Bedømmelse: ✭✭✭✭✩


Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg har tidligere læst Stine Pilgaards roman Lejlighedssange fra 2015, som giver et sjovt indblik i hverdagen hos en gruppe mennesker, der alle bor i samme ejendom. Jeg forventede derfor en lignende humoristisk og skæv fortælling fra Pilgaards debetroman Min mor siger

Hvad handler romanen om? 
Min mor siger flytter romanens unge, kvindelige hovedperson hjem til sin fars præstegård, efter hun er blevet forladt af sin kæreste. Mens hun overvejer sit forliste parforhold, går hun hyppigt til lægen med selvopfundne skavanker, diskuterer kærlighed med veninden Mulle og forsøger ikke at lade sig irritere af sin dominerende mors holdninger og gode råd. 

Hvad var min oplevelse med romanen? 
Jeg er ret vild med Stine Pilgaards skrivestil, idet hun primært lader kvikke og morsomme dialoger udgøre handlingen og kun bruger få ydre beskrivelser af karaktererne. Selve romanens handling brydes af korte, essay-agtige kapitler - en slags monologer om relationer og erindringer – som tilfører noget dybde til hovedpersonens indre verden. Dog skaber hovedpersonens ironiske og ret pseudointellektuelle væremåde også en distance, og man har svært ved helt at finde ind til hende bag alt sarkasmen. 

Hvem bør læse romanen?
Læs Min mor siger, hvis du har lyst til en frisk og vittig bog og måske selv døjer med et knust hjerte eller en excentrisk mor, som altid blander sig.

Udvalgt citat: 
“Vi taler forbi hinanden, nogle gange med vilje, andre gange af vane, undertiden som en raffineret hævn, men oftest fordi misforståelserne er det eneste der findes. Vi forestiller os at vi kan indgå i relationer, og vi drømmer om at mennesker ikke er udskiftelige.” 

Bonus: Stine Pilgaard blev i 2010 uddannet fra Forfatterskolen, hvor hun har gået på samme årgang som bl.a. Josefine Klougart, Olga Ravn og Olivia Nordenhof. 

Kommentarer

Populære opslag