Christina har læst: Jeg vil aldrig blive smuk nok til at gøre os smukke sammen

Digte om ungdomsvemod i internetalderen 


Forfatter: Mira Gonzalez (1992-)
Genre: Roman, drama
Oprindelige udgivelsesår: 2013
Sidetal: 53 sider
Originalsprog: Engelsk  
Bedømmelse: ✭✭✭✩



Hvorfor valgte jeg at læse digtsamlingen? 
Jeg fik Gonzalez digte foræret for et par år tilbage, og jeg kan huske, at jeg syntes godt om dem. Da jeg som regel ikke er særligt interesseret i at læse digte, tænkte jeg, at en genlæsning af Jeg vil aldrig blive smuk nok til at gøre os smukke sammen kunne være en god indgangsvinkel til nyere poesi. 

Hvad handler digtene om? 
Digtsamlingen viser brudstykker af en hverdag med ensomhed, katte, stoffer, selvhad og uromantisk sex på bagsædet af en bil. Digtene, som sjældent fylder mere end en halv side, er uden rim, tegnsætning eller noget overordnet system. De handle på én gang om at føle sig følelsesløs og fremmedgjort samtidig med at kunne betragte sine omgivelser med klarhed. 

Hvad var min oplevelse med digtene? 
Der er noget forfriskende og ”lige til” ved den selvkritiske ærlighed, som man finder i Mira Gonzalez digtsamling, og digtenes løse og skitseagtige form giver samtidig én lyst til selv at nedfælde tilfældige glimt fra hverdagen. Jeg synes dog, at digtene er meget hurtigt fordøjet, og at der ikke rigtig er nogen af Gonzalez sætninger, som formår at skabe originale billeder der bliver hængende, efter man har lagt bogen fra sig. 

Hvem bør læse digtene?
Læs digtsamlingen, hvis du er glad for nyere eksperimenterende litteratur og for rå og upolerede fremstillinger af ungdomslivet. 

Udvalgt citat: 
“jeg kigger på personer der danser og rører hinanden / jeg drikker vodka med is og føler mig utrolig fucked / jeg spekulerer på om nogen føler sig mere ensomme nu / end de følte sig for en time siden / da de var alene på deres værelser og kiggede på ting på internettet.” 

Bonus: Mira Gonzalez’ karriere begyndte med internetpoesi og tweets. Hun har - dags dato - lige knap 30.000 følgere af sin twitter-profil. 

Kommentarer

Populære opslag