Marie har læst Vi er en del af jorden.

En smuk tale om det Smukkeste vi har

Forfatter: Høvding Seattles
Genre: Tale
Oprindelige udgivelsesår: 1854
Sideantal: 31
Originalsprog:  Engelsk
Bedømmelse: ✭✭✭✭✭✭

Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Jeg fandt bogen tilfældigt i et antikvariat, hvor jeg blev fanget af et indianerbarns mørke øjne på coveret. Jeg læste et par tilfældige citater og var hurtigt solgt.  Dette skyldes nok at jeg altid har været fascineret af Indianerens kultur og måde at opfatte verden på.

Hvad handler bogen om?
Bogen er en tale er et høvding Seattles svar på et tilbud fra USA-præsident om at købe jorden af Indianerne og i stedet forære dem et reservat.  Selve talen kommer ind på kulturforskelle, særligt i form af menneskets forhold til naturen.

Hvad var min oplevelse med bogen?
Efter at have læst talen, føler jeg at jeg har fået et indblik i indianernes verden og tanker. Talen indeholder smukke beskrivelser af indianernes opfattelse af naturen. Indholdsmæssigt har den givet mig stof til eftertanke.

Hvem bør læse bogen?
Folk med enten en historisk eller antropologisk interesse. Bogen er også relevant for folk der ønsker at læse om menneskets forhold til naturen.

Udvalgt citat:
"Hver en del af jorden er hellig for mit folk. Hver skinnende grannål, hver sandet strand, hvert tågeslør i den dunkle skov, hver lysning og hvert summende insekt forbliver helligt i mit folks minder og tanker. Saften, der stiger op i træerne, bærer den røde mand erindring.

Bonus:
Det er faktisk muligt at læse hele talen gratis online og tilmed på dansk lige her.

Kommentarer

Populære opslag