Marie har læst En hyldest til lediggangen

Bliver samfundet bedre af at vi arbejder mindre?





Forfatter: Bertrand Russell (1872-1970)
Genre: Essay 
Oprindelige udgivelsesår: 1923
Sidetal: 88 sider
Originalsprog: Engelsk  
Bedømmelse: ✭✭✭✩✩


Hvorfor valgte jeg at læse bogen? 
På dette års Bogforum opdagede jeg Atlas magasins, der fire gange om året udgiver et trykt bogtillæg. Udover dette udgiver de sporadisk bøger. En af disse fangede min interesse, med et velkendt forsidemotiv - nemlig Storm P’s tegning Tilbage til naturen.

Hvad handler bogen om? 
Bogen består af tre korte essays; Hyldest til lediggangen, Det gode liv og Frelse. Samt et efterskrift af idehistorikeren Mikkel Thorup. Bogen argumenterer for at vi bør gentænke vores forhold til arbejde i det moderne samfund og at vi gennem mindre arbejde ligefrem kan skabe et bedre samfund.

Hvad var min oplevelse med bogen? 
For mig var det både spændende og relevant læsning. Selvom bogen er skrevet for over 90 år siden holder mange af dens pointer skræmmende nok stadig.. Essayet for en til at stille spørgsmålet omkring hvad det er for et samfund vi ønsker – er det flere forbrugsgoder eller fritid vi bør stræbe efter? Derudover er den fyldt med gode one linere, som; ”Arbejdets moral er en slavemoral, og det moderne samfund har ikke brug for slaver” eller “Det moderne menneske tænker, at alting gøres for noget andets skyld, og aldrig for dets egen.”

Hvem bør læse bogen?
Det er selvfølgelig fristende at svare alle arbejdende væsener, men bogen er nok mest spændende for folk med en filosofisk interesse for hvordan vi som samfund skaber rammer for det gode og meningsfulde liv.

Udvalgt citat: 
”Det jeg agter at sige er, at troen på dydigheden ved ARBEJDE gør stor skade i den moderne verden, og at vejen til lykke og velstand går via en organiseret reduktion af arbejdsmængden.”

Bonus:
Du kan tjekke atlas magasin’s hjemmeside ud her, på hjemmesiden kan du også finde deres bogudgivelser

Kommentarer

Populære opslag