Marie har læst Hvad køer ved om livet

 “Husk...at dyr kun er ulykkelige, når mennesker har gjort dem det.”


Forfatter: Rosamund Young
Genre: Erindring
Oprindelige udgivelsesår: 2003
Sidetal: 120
Originalsprog: Engelsk
Bedømmelse: ✭✭✭✭✩✩

Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Det var titlen der vækkede min nysgerrig. Instinktiv gav jeg mig til at spekulere om, hvad det var køer kunne vide om livet? Og hvordan denne viden kunne fylde en hel bog? Da jeg ikke selv kunne finde frem til et svar, måtte jeg læse bogen.    

Hvad handler bogen om?
Rosamund Young har hele sit liv arbejdet på familiefarmen Knites Nest. På farmen er stræber man efter at lade dyrene leve så naturligt og frit liv som muligt.
Gennem årene har hun samlet en masse små anekdoter familiens oplevelser og forhold til dyrene. Anekdoterne giver et indblik i hvordan køernes liv på mange måder minder om vores.

Hvad var min oplevelse med bogen?
Bogen er charmerende og sød, men jeg må indrømme at man til sidst når til et mætningspunkt hvad angår dyre-anekdoter. Men selvom bogen bliver en smule ensformig til sidst, er jeg virkelig glad for at jeg har læst den. Den gav mig nemlig en helt anden indsigt i dyrenes hemmelige verden.

Hvem bør læse bogen?
Bogen selvfølgelig til alle dyreelskere. Det er dog ikke en bog der falder i alles smag. Søren Ryge udtalte i Politiken at han nægtede at anmelde den, da han mener at denne type bøger er skrevet af velskrivende fanatikere, der kan bilde byfolk hvadsomhelst ind. Personligt er jeg dog langtfra enig med ham om dette.

Udvalgt citat:
“Ingen vil forvente, at et barn udvikler sig normalt, hvis det vokser op under trange, ukærlige forhold, uden sine forældre og søskende, med begrænsede udfoldelsesmuligheder og desuden får serveret den samme mad, dag ud og dag ind”

Bonus: Rosamund Young besøgte bogforum sidste år, hvor hun blev interviewet af bloggeren Lone Landmand. Du kan høre samtalen her.

Kommentarer

Populære opslag