Marie har lyttet til Brun mands byrde


En moderne identitetsjagt


Forfatter: Hassan Preisler (1969-)
Genre: Selvbiografi (med fiktionstræk)
Oprindelige udgivelsesår: 2013
Sidetal:219 sider
Originalsprog: Dansk
Bedømmelse:
✭✭✭✭✭✭


Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Jeg hørte Suzanne Brøgger tale med rosende ord om bogen i podcasten Det næste kapitel på radio24syv. Jeg har stor respekt for hendes dømmekraft og bogen endte straks på min To-Read-List

Hvad handler bogen om?
Brun mands byrde er en fragmenteret selvbiografi, med en snert af fiktion. Den giver et indblik i livet som moderne mand, der i en globaliseret verden er spændt ud mellem en pakistansk og dansk identitet.  

Hvad var min oplevelse med bogen?
Jeg hørte bogen som lydbog indtalt af forfatteren selv. Det var en god oplevelse, fordi bogen har en helt særlig rytme og klang, som jeg fik serveret på et sølvfad. Bogen var dog fuld af gode pointer, som jeg gerne vil have understreget, så jeg kunne vende tilbage til dem.

Hvem bør læse bogen?
Jeg vil anbefale bogen til alle der holder af sproglige eksperimenterende (vellykkede) værker. Bogen er også anbefalelsesværdig til læsere med interesse i integrationsspørgsmål, som hvad det vil sige at føle sig hjemme. Hassan Preisler giver i den forbindelse et

Udvalgt citat:
”Ét fejltrin, en eneste påklædningsbrøler, og jeg er færdig. For meget polyester, og jeg er tyrker, for nystrøgede skjorter, og jeg er araber, for brede jeans, og jeg er pakistaner, for smalle, og jeg er græker. Det er en hårfin balance at skabe sin egen Hassan.”


Bonus:
Bogens titel er et ordspil på Ryan Kiplings berømte digt Hvid mands byrde. Ligesom bogens forside spiller på den kendte børnebog; Historien om lille Sorte Sambo. Begge udgivet i 1899
Bogen kan høres på ereolen her


Kommentarer

Populære opslag