Christina har læst: Romeo og Julie

Verdens berømteste kærlighedshistorie?  


Forfatter: William Shakespeare (1564-1616)
Genre: Skuespil, romantik, tragedie 
Oprindelige udgivelsesår: 1597
Sidetal: 121 sider
Originalsprog: Engelsk  
Bedømmelse: ✭✭✭✩✩✩


Hvorfor valgte jeg at læse skuespillet? 
Et stykke så kendt som Romeo og Julie må næsten være et must readfor litteraturelskere. Eftersom jeg skal arbejde med uddrag fra skuespillet på mit studie, synes jeg, det var oplagt endelig af få læst Shakespeares populære værk. 

Hvad handler skuespillet om? 
Romeo og Julie foregår i den italienske by Verona, og stykket omhandler som bekendt to unge forelskede, hvis kærlighed umuliggøres, fordi de tilhører to rivaliserende familier. Romeo og Julie forelsker sig til et maskebal og gifter sig hemmeligt den efterfølgende dag. Denne umulige kærlighed bliver dog mere umulig, da Romeo landsforvises efter en duel med Julies fætter, og samtidig loves Julie væk til den unge greve Paris.  

Hvad var min oplevelse med skuespillet? 
Jeg startede med at læse stykket i en engelsk udgave, men jeg gik hurtigt i stå, fordi Shakespeares gammeldags engelsk gjorde det svært for mig rigtigt at følge med i handlingen. Jeg prøve efterfølgende at læse stykket videre i den danske e-bogsversion, og selvom mange af de sproglige finesser går tabt, så følte jeg mig meget mere underholdt. Men fordi man allerede kender til stykkets slutning, blev jeg aldrig rigtig revet med af dramaet, og jeg tror derfor, at stykket kræver et vist fordybelsesniveau for rigtig at blive interessant. 

Hvem bør læse skuespillet? 
Romeo og Julieer primært for de som er glade for skuespil som litteraturgenre, og som gerne vil dykke ned i Shakespeares sprog og tematikker. 

Udvalgt citat: 
“Come, gentle night; come, loving, black-browed night;
Give me my Romeo; and, when I shall die, Take him and cut him out in little stars, And he will make the face of heaven so fine That all the world will be in love with night...” 


Bonus:
Begrebet ”star-crossed lovers” optræder for første gang i Romeo og Julieog er siden blev brugt til at beskrive to elskende, hvis forhold er modarbejdet af udefrakommende kræfter – bl.a. som i dette klip fra Hunger Games-serien. 

Kommentarer

Populære opslag