Marie har læst: En fortælling om blindhed

En fabel om blindhed og civilisations sammenbrud 


Forfatter: José Saramago
Genre: Roman
Oprindelige udgivelsesår: 1998
Sidetal: 284 sider
Originalsprog: portugisisk 























Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg holder altid et vågent øje med nye udgivelser i Rosinante&Co. klassiker-udgivelser. Det er en serie som har introduceret mig for mange spændende og gode bøger igennem tiderne og jeg er altid spændt på at se hvad de udgiver. Da jeg faldt over beskrivelsen til "En fortælling om blindhed" var jeg solgt med det samme. 

Hvad handler romanen om?
Romanen handler om en mytisk blindheds-epidemi der bryder ud. Epidemien er meget smitsom og staten foretager derfor hurtigt improviserede karantæne foranstaltninger. Disse foranstaltninger forvolder dog en række problemer, da ingen af de indsatte kan se og ingen raske udefra ønsker at hjælpe i frygt for smittefaren. Langsomt begynder civilisationens kerne at smuldre, både inden for karantænens mure, men i den grad også udenfor. 

Hvad var min oplevelse med romanen?
Bogen formåede at sætte en masse tænker i gang hos mig omkring hvordan samfundet hænger sammen og hvor skrøbelig den lim er der holder den sammen. Samtidig var det rent plotmæssigt en spændende bog, hvor siderne nærmest vendte sig at sig selv. Derudover var enormt velskrevet. 

Hvem bør læse romanen?
Folk der er interesseret i historier der fortæller om hvor skrøbelig civilisationen er vil helt sikkert synes om denne bog. Er man lidt af en sprognørd og elsker når en forfatter eksperimentere med en alternativ tegnsætning vil man med garanti også synes at "En fortælling om blindhed" er interessant. 

Stjerner: 6/6

Udvalgt citat: 
"Jeg tror ikke at vi blev blinde, jeg tror at vi er blinde. Blinde som ser, Blinde som ser uden at se"

Bonus: 
En fortælling om blindhed blev filmatiseret i 2008. Jeg har ikke selv set den, men jeg har hørt rygter om at bogen skulle være en del bedre. Du kan se traileren til filmen her.
José Saramago vandt nobelprisen i 1998.

Kommentarer

Populære opslag