Christina har læst: Doppler

Søg tilflugt i skoven  

Forfatter: Erlend Loe (1969-)  
Genre: Roman, humor   
Oprindelige udgivelsesår: 2004
Sidetal: 176 sider
Originalsprog: Norsk
Bedømmelse: ✭✭✭✩✩✩


Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg havde fået Doppler anbefalet, fordi den med sin humoristiske og enkle skrivestil er god til ren afslapning.

Hvad handler romanen om?
Bogen handler om den norske familiefar Andreas Doppler, som har sagt farvel til job, hus og menneskelig kontakt for at flytte ud i skoven. Doppler er træt af andre mennesker, men mest af alt er han træt af at være en del af en kultur, hvor kravet om at være ordentlig og kompetent følger én livet igennem. I skoven har Doppler fundet sit rette element, men det er ikke nemt at være eneboer, når familiepligterne kalder nede i civilisationen. 

Hvad var min oplevelse med romanen?
Doppler er uden tvivl en humoristisk roman, som indeholder mange skøre og absurde situationer – f.eks. får Doppler en elgeunge som tro følgesvend og et nært venskab til en mand, hvis hus han har forsøgt at bryde ind i. Romanens sarkasme og absurde handling får dog personerne i historien til at fremstå næsten barnligt karikerede og uden nogen særlig form for dybde. Romanen giver et kritisk billede på det moderne samfund, men i stedet for at lade budskabet fremgå af handlingen, bliver pointerne på lidt kluntet vis proppet ind i karakterernes replikker og hovedpersonens tankestrømme.  

Hvem bør læse romanen?
Læs Doppler, hvis du har brug for en letfordøjelig, humoristisk bog, eller hvis du selv har en eneboer gemt i dig.

Udvalgt citat: 
”På den sidste dag i januar går det op for mig, at det er over en måned siden, jeg sidst har talt med mennesker. Det fungerer udmærket. Alt det man kan sige til andre, og så har jeg ikke sagt noget af det. Jeg er et levende bevis på, at der i virkeligheden ikke er så meget at sige.”


Bonus: Doppler har været opført som teaterstykke i Norge. Denne korte teaser fra stykket illustrerer hovedpersonens opgør med kompetencen eller ”flinkheten”.  

Kommentarer

Populære opslag