Marie har læst: Jorden rundt på 44 dage

Forfatter: Pelle Huld
Genre: Reportage
Oprindelige udgivelsesår: 1928
Originalsprog:  Dansk
Bedømmelse:
✭✭✭✭✭✩

Hvorfor valgte jeg at læse bogen? 
Jeg læste om bogen i "Turen går til: Bøgernes verden." Her var den nævnt som inspirationskilden til den belgiske tegneserie helt Tintin. Bogen vækkede yderligere min nysgerrighed da den var dansk.("Turen går til: Bøgernes verden" er anmeldt her)


Hvad handler bogen om?
Bogen er skrevet af den daværende 15-årige Palle Huld. Han skriver om de oplevelser han har haft under den jordomrejse, som han vandt i anledningen af forfatterens Jules Vernes 100 års fødselsdag (Forfatteren bag klassikeren "Jorden rundt på 80 dage"). Under hans rejse kommer han bl.a. igennem Canada, Japan, Sibirien og Korea. 

Hvad var min oplevelse med bogen?
Bogen er både letlæst og underholdende. Den indeholder mange facetter, lige fra observationer om kulturforskelle til pinlige oplevelser med hullede strømper eller sneboldkampe i Sibiriens kulde. 

Hvem bør læse bogen?
Bogen favner bredt. Det er naturligvis et must-read for Tintin fans. Derudover kan bogen bruges som højtlæsning for mindre børn, selvlæsning for de lidt ældre og voksne, med hang til eventyr eller som blot er nysgerrige på hvordan verden så ud i 1920'erne. 

Udvalgt citat:
"Da jeg vågnede imorges drømte jeg ikke om, at jeg skulle jorden rundt"

Bonus:

Bogen forord er skrevet af Troels Kløvedal. 

Kommentarer

Populære opslag