Christina har læst: Gulliver’s Travels


Mod verdenens fjerneste egne

Forfatter: Jonathan Swift (1667-1745)
Genre: Satire, eventyr
Oprindelige udgivelsesår: 1726
Sidetal: 316 sider 
Originalsprog: Engelsk
Bedømmelse: 

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg er for tiden i gang med at undersøge bøger til mine Litteraturhistorisk top 5-lister, og Gulliver’s Travels er en klassiker, som jeg gerne vil have læst, inden jeg skriver om 1700-tallets litteratur.   

Hvad handler romanen om?
I romanen følger man Lemuel Gulliver på fire meget usædvanlige rejser til søs. Først hans rejse til Lilliput, et land befolket af bittesmå mennesker, og derefter hans rejse til landet Brobdingnag, som er beboet af kæmper. Gulliver havner desuden på den svævende ø Laputa, hvor indbyggerne er yderst teoretiske, og til sidst i Houyhnhnm’ernes land, hvor menneskerne er vilde, dyrelignende skabninger.

Hvad var min oplevelse med romanen?
Det som gør Gulliver’s Travels interessant er den måde, de forskellige befolkninger, som vi møder gennem romanen, i deres ekstreme faconer bliver brugt som en parodi eller et slags spejl af 1700-tallets europæere. Romanen er altså meget samfundskritisk, og hvis man som mig havde forventet et mere eventyragtigt og letfordøjeligt plot, kan bogen godt blive lidt tung at komme igennem. Til gengæld er det spændende at blive taget tilbage til en tid, hvor hele kloden ikke er kortlagt i Google Maps, og drømmen om at støde på ukendte befolkninger stadig var mulig.  

Hvem bør læse romanen?
Læs romanen hvis du kan lide satirer i den filosofiske og antropologiske genre, såsom Voltaires Candide.  

Udvalgt citat: 
“Undoubtedly, philosophers are in the right when they tell us that nothing is great or little otherwise than by comparison”.

Bonus:
Gulliver’s Travels blev filmatiseret for første gang allerede i 1902 af filmpioneren George Méliés. I denne 5 minutter lange stumfilm, hvor hovedrollen spilles af Méliès selv, er hvert enkelt billede farvelagt i hånden, og der bruges filmtricks, som jeg har svært ved at forstå, kunne udføres for over 100 år siden.  

Kommentarer

Populære opslag