Christina har læst: De ansatte

Lyrisk science fiction 

Forfatter: Olga Ravn (1986-) 
Genre: Science fiction 
Oprindelige udgivelsesår: 2018
Sidetal:135 sider
Originalsprog: Dansk  
Bedømmelse:✭✭✩✩✩✩



Hvorfor valgte jeg at læse bogen? 
Olga Ravns debutroman Celestine fra 2015 er en af mine absolutte yndlingsromaner, så da jeg på årets Bogforum hørte om Olga Ravns nye udgivelse De ansatte, var jeg rigtig spændt på at komme hjem og læse den. 

Hvad handler bogen om? 
De ansatte med undertitlen ”En arbejdspladsroman fra det 22. århundrede” omhandler besætningen på et rumskib, en besætning som består af både menneskelige og menneskelignende ansatte. Da rumskibet får en række genstande ombord fra en fremmed planet, begynder de ansatte at føle et stærkt og uforklarligt bånd til disse genstande. Romanen er bygget op af vidneudsagn, som de ansatte aflægger omkring deres relation til objekterne. 

Hvad var min oplevelse med bogen? 
Bagsiden af bogens omslag er prydet med fem- og seksstjernede bedømmelser fra landets største dagblade, og de fine anmeldelser skyldes uden tvivl Olga Ravns sproglige talent og hendes originale take på science fiction-genren. Jeg blev dog meget skuffet over romanen - interviewformatet får karaktererne til at fremstå anonyme og flade, og hele deres tilværelse på rumskibet er fremstillet meget vagt, og jeg havde derfor svært ved at føle noget arrangement for dem eller fortællingen som helhed.  

Hvem bør læse bogen? 
Læs bogen, hvis du sætter pris på eksperimenterende, lyrisk litteratur og ikke forventer en plotdrevet roman i traditionel forstand. 

Udvalgt citat: 
"Jeg lever, som tal lever og stjernerne, som garvet skind skåret fra dyrets mave lever, og nylonreb, som enhver genstand lever i forbund med hinanden. Jeg er som en af disse genstande. I har skabt mig, givet mig sprog, og nu ser jeg jeres fejl og mangler. Jeg ser jeres utilstrækkelige planer."

Bonus:
Olga Ravn har selv indlæst romanen som lydbog. Få en kort smagsprøve på stemningen i romanen gennem dette lydklip.

Kommentarer

Populære opslag