Christina har læst: Sapiens - A Brief History of Humankind

Et friskt pust til historiegenren 

Forfatter: Yuval Noah Harari (1676-) 
Genre: Historiebog 
Oprindelige udgivelsesår: 2011
Sidetal: 466 sider
Originalsprog: Hebraisk 
Bedømmelse: ✭✭✭✭✭✩



Hvorfor valgte jeg at læse bogen? 
Jeg købte Sapiens for et års tid siden, da jeg interesserer mig for historie og havde hørt meget godt om bogen. Det er dog først nu, at jeg rigtig har haft overskud til at give mig i kast med den. 

Hvad handler bogen om? 
Bogen handler, som titlen antyder, om menneskehedens historie. Med udgangspunkt i fire altafgørende begivenheder – den kognitive revolution, landbrugsrevolutionen, foreningen af menneskeheden og endelig den videnskabelige revolution – undersøger Harari, hvordan mennesket har ændret sig gennem historien, og hvordan mennesket har ændret verdenen omkring sig. 

Hvad var min oplevelse med bogen? 
Det lykkes Yuval Harari utrolig godt konstant at bevæge sig mellem de store historiske linjer og de helt specifikke og håndgribelige eksempler, sådan at Sapiens gør historien underholdende og levende, samtidig med at den giver læseren en stor følelse af perspektiv. Bogen har dog fået nogle hug for ikke at have sine facts helt på plads, og den skal helt sikkert betragtes mere som en bred bestseller end som en akademisk fagbog. 

Hvem bør læse bogen? 
Bogen er ikke rettet mod dem som beskæftiger sig professionelt med historie, men er til de som ønsker en frisk og underholdende indførelse i menneskets historie. 

Udvalgt citat: 
”There are no gods, no nations, no money and no human rights except in our collective imagination.” 

Bonus:
Yuval Harari er veganer, og i en artikel fra The Guardian peger han på industrielt landbrug som en af verdenshistoriens største forbrydelser. 

Kommentarer

Populære opslag