Marie har læst: De døde filosoffers bog

At filosofere er at lære at dø

Forfatter: Simon Critchley
Genre: Faglitteratur
Oprindelige udgivelsesår: 2006
Sidetal: 259 sider
Originalsprog: Engelsk
Bedømmelse: ✭✭✭✭✩✩


Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Den filosofiske kliche “At filosofere er at lære at dø”, har altid virket dragende på mig. Min mavefornemmelse har altid sagt at der måtte være en stor visdom i udsagnet, men mit hoved har aldrig helt forstået hvorfor. Derfor vidste jeg at jeg måtte læse bogen, da jeg faldt over dens titel.

Hvad handler bogen om?
Bogen gennemgår kronologisk mere end 190 filosoffers død. Dividere man dette tal ud på bogens 259 sider, og medregner både plads til forord og efterskriftet, når man hurtigt frem til at der ikke er meget plads til den enkle filosof. Bogen skal derfor ikke ses som en gennemgang af filosoffernes tanker eller betydning, men nærmere som et udvalg af hvad Critchley, ud fra egne præferencer, mener er relevant at præsentere læseren for ud fra temaet omkring dødelighed og forgængelighed

Hvad var min oplevelse med bogen? Selvom det måske lyder makabert og dyster at læse sig igennem de mange dødsbeskrivelser, så gør Critchley det til en humoristisk oplevelse. Dette afspejles fx ved beskrivelse Johann Gottlieb Fichte “Jegets største filosof blev til et ikkejeg i en alder af 51 år.” og Anaximander, som “hævdede lettere obskurt, at Det Uendelige eller det, som er ubegrænset (apeiron), er det urstof, som alle eksisterende ting er lavet af. Han opdagede sin egen begrænsning i en alder af 64 år.

Hvem bør læse bogen?

Folk med interesse for filosofiens verden, vil helt sikkert finde bogen sjov og underholdende. Deres forhåndskendskab til de filosoffer der beskrives, vil helt sikkert også give bogen en større relevans.

Udvalgt citat:
“Hvad er et år eller et årti mere eller mindre i sammenligning
med al den tid, man er død? Set fra evighedens synsvinkel (..)
er et kort liv eller et langt liv intet i sammenligning med dødens evighed.”


Bonus: Bogen er blandt Svendbrinkmanns ynglingsbøger og han har også skrevet efterskriftet til den danske udgave.  Du kan få en lille forsmag to af dødsbeskrivelserne af Critchley i denne korte video

Kommentarer

Populære opslag