Christina har læst: A Room of One's Own

Et essay om at skrive litteratur som kvinde i en mandeverden   

Forfatter: Virginia Woolf (1882-1941) 
Genre: Essay
Oprindelige udgivelsesår: 1929
Sidetal: 126 sider
Originalsprog: Engelsk 
Bedømmelse: ✭✭✭✭✩✩



Hvorfor valgte jeg at læse bogen? 
Jeg har længe gerne ville læse A Room of One’s Own, da jeg i nogle år har interesseret mig for Virginia Woolf og hendes forfatterskab. Der var især romanen Timerne (Se min anmeldelse her), der gjorde mig interesseret i mennesket bag Woolfs romaner. 

Hvad handler bogen om? 
A Room of One's Own udforsker Virginia Woolf forholdet mellem køn og mulighederne for at skrive litteratur. Hun fastslår, at en kvinde må have penge og sit eget uforstyrrede værelse for at skrive fiktion – relativt beskedne krav, som dog stadigvæk på Woolfs tid kun tilkommer en lille håndfuld kvinder.  

Hvad var min oplevelse med bogen? 
Virginia Woolf skriver ofte lange og relativt komplicerede sætninger, og jeg tror, jeg ville have fået mere forståelse ud af at have læst den på dansk frem for på engelsk. Jeg syntes dog, efterhånden som jeg kom længere ind i bogen, at den giver et helt unikt indblik i hvilke muligheder, man havde som kvinde i 1920’erne. Hvor feminisme i dag kan føles som et ”fy-ord”, sætter A Room of One's Own feminisme ind i et langt større perspektiv. 

Hvem bør læse bogen? 
Bogen kræver en form for forhåndsviden til litteraturhistorie, da Woolf ofte smider rundt med forskellige forfatternavne og referencer. Men ellers er bogen et must for dem, som interesserer sig for kvindelige forfattere eller generelt for kvinders vilkår gennem historien. 

Udvalgt citat: 
“Lock up your libraries if you like; but there is no gate, no lock, no bolt that you can set upon the freedom of my mind.”  

Bonus:
Virginia Woolfs dagbøger udkom for første gang på dansk i efteråret 2018 under udgivelsen En forfatters dagbog.(Se bogen her) Jeg tror, at bogen er rigtig interessant læsning, og den ryger bestemt på min to-read liste. 

Kommentarer

Populære opslag