Marie har lyttet til: Tracks

Man er så stærk, som man tillader sig selv at være!


Forfatter: Robyn Davidson (1950– )
Genre: Selvbiografisk roman
Oprindelige udgivelsesår: 1980
Lyttetid: 9 timer og 19 minutter (Sidetal: 239 sider)
Tilgængelig som lydbog  og ebog på eReolen

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg har længe været fascineret af eventyrer og deres beretninger. I den forbindelse er jeg støt på forlaget C&K bogserie Rejsebiblioteket, der indeholder mange spændende beretninger. En af dem var Tracks og efter at have læst beskrivelsen af bogen var jeg ikke et sekund i tvivl om at jeg skulle læse den. Du kan se et overblik over de resterende bøger i serien her.

Hvad handler romanen om?
Romanen er baseret på forfatterens sole rejse gennem Australiens ørken. En vandring på 27000km i selskab med fire kameler og en hund. Rejsen startede i 1977 og varede i ni måneder. Inden da var der dog en del forberedelser. Robyn har taget beslutningen om turen, uden nogen form for erfaring eller økonomisk kapital. Derfor bruger hun flere måneder på kamelfarme og ender med at få kontakt med National Geographic, der indvilliger i at sponsorere hendes rejse - på den betingelse at en fotograf løbende kommer for at tage billeder.  Dette bliver et stort dilemma for Robyn, der ønsker at foretage hendes rejse ubemærket. 

Hvad var min oplevelse med romanen?
Jeg er glad for at jeg har lært Robyn Davidson at kende gennem denne bog. Hun tænker anderledes end de fleste, og er derfor en stor inspirationskilde. Hun viser både mod ved at fuldføre og påbegynde selve rejsen, men også ved at skrive en beretning om den, hvor hun ikke lægger skjul på hendes tvivl og negative sider undervejs. Samtidig ser jeg også bogen som en historisk beretning, da Robyn undervejs møder de indfødte, deres kultur og en natur, som jeg har fornemmelsen af er udsat og har ændret sig en del siden 1977. 


Hvem bør læse romanen?
Læsere der nyder eventyrer, ærlige beretninger og modige kvinder. Bogen har på mange måder flere lighedstræk med bestselleren Wild af Cheryl Strayed og begejstrede læsere af denne roman vil med stor sandsynlighed også synes om Tracks. 

Stjerner: 6/6

Udvalgt citat: 
"The two important things that I did learn were that you are as powerful and strong as you allow yourself to be, and that the most difficult part of an endeavour is taking the first step, making the first decision"  

Bonus: 
Der blev i 2013 lavet en filmatisering over Robyn Davidsons oplevelser. Du kan se traileren til filmen her, mens selve filmen kan ses på filmstriben her. Jeg så selv filmen inden bogen og var meget begejstret. Da jeg efterfølgende læste bogen, kunne jeg se at de havde taget forskellige elementer fra den og strikket den sammen på en ny og anderledes måde. Jeg tror derfor det vil være svært at se filmen efter man har læst bogen uden at blive en smule frustreret. 

Kommentarer

Populære opslag