Marie har læst: Hvis du møder en ensomhed


Et digt om ensomheden!
Forfatter: Lone Munksgaard Nielsen (1968-)
Genre: Digtsamling
Oprindelige udgivelsesår: 2017
Sidetal: 45
Originalsprog: Dansk

Hvorfor valgte jeg at læse digtsamlingen?
For noget tid siden startede forlaget Turbine en underafdeling op ved navn Artur. De har tidligere udgivet en dansk digtsamlingen ”Reaktionsmønster” af Anemette Kure Andersen, som jeg var meget begejstret for. (Min anmeldelse af denne digtsamling kan læses  her.) Derfor faldt det mig meget naturligt også at læse den næste i rækken.

Hvad handler digtsamlingen om?
Digtsamlingen tager fat i ensomheden, som et af tilværelsen eksistentielle vilkår. Den gør op med det tabu der ligger omkring ensomheden og opfordre til at den ikke skal gemmes væk, mens i stedet anerkende dens eksistens. Ensomheden forbindes tit med nederlag og ses ofte som en forkert følelse. Dette føler jeg at digtsamlingen formår at gøre op med.

Hvad var min oplevelse med digtsamlingen?
Jeg var meget betaget af digtsamlingen af flere årsager. For det første fordi den tager fat i et vigtigt eksistentielt tema, men i den grad også fordi den gør det på sådan en elegant måde. Rent teknisk er sproget stramt og smukt, mens der leges med kontraster mellem lys og mørke. Digtsamlingen er både enorm filosofisk, men også nærværende og håndgribelig.

Hvem bør læse digtsamlingen?
Folk der kan lide at reflektere over livet og alle dets facetter -  også de mere dystre.  Digtsamlingen er i den grad også for den læser der har tid til at reflektere og ikke bare læser der ud af.

Stjerner: 5/6
Udvalgt citat:  Hvis du møder en ensomhed, må du aldrig lægge den i lommen. Du skal samle den forsigtig op og kæle med den under de små, sorte vinger, til den flyver bort

Bonus: Lone Munksgaard Nielsen er uddannet på forfatterskolen


Kommentarer

Populære opslag