Marie har læst: Kaffehistorier

Til alle kaffeelskere!

Forfatter: Tina Scheftelowitz, Astrid Sandgren
Genre: Antologi, kogebog
Oprindelige udgivelsesår: 2006
Sidetal: 191 sider
Originalsprog: Dansk 

Bedømmelse: 

Hvorfor valgte jeg at læse antologien?
Som den kaffeelsker jeg er kunne jeg ikke modstå bogen da jeg så den i mit lokale antikvariat. Jeg vidste at jeg bare måtte have den med hjem og læse den til en stor god kop kaffe.

Hvad handler antologien om?
Bogen er en samling af uddrag  fra forskellige romaner, hvor kaffe indgår som en væsentlig del på den ene eller anden måde. Uddragene er ledsaget af opskrifter der er inspireret af de enkelte tekster. Derudover er der også små citater og fakta omkring kaffe.

Hvad var min oplevelse med antologien?

Selve bogen er rent teknisk flot, både i forhold til layout og det papir det er trykt på.  Rent indholdsmæssigt indeholder den 15 forskellige tekstuddrag der indeholder gensyn med ikoniske scener som fx der hvor Winston har skaffet sejrkaffe i George Orwells roman 1984, samtidig kan man også finde inspiration til romaner man ikke har hørt om før. Antologien får en til at åbne øjnene for kaffes rolle i litteraturen. Opskrifterne virkede dog overflødige for mit vedkommende. 

Hvem bør læse antologien?
Det giver vist sig selv at denne bog er for alle kaffe-elskerne derude.

Udvalgt citat:
“Kaffe er tæt forbundet med god litteratur. Pippi Langstrømpe gik til kaffeslabberas, Ernest Hemingway drak café crème på sin stamcafé i Paris, mens han skrev sine historier, og en af Karen Blixens allerbedste bøger foregik på en kaffefarm, hun drev i Kenya.”

Kommentarer

Populære opslag