Christina har læst: Jane Eyre

Guvernanter, godsejere og genfærd 


Forfatter: Charlotte Brönte (1816 – 1855)
Genre: Drama, kærlighed, dannelsesroman, gotik   
Oprindelige udgivelsesår: 1847
Sidetal: 507 sider 
Originalsprog: Engelsk
Bedømmelse: ✭✭✭✭

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jane Eyre er en klassisk roman, man ofte støder på – jeg kan huske, at jeg skulle læse uddrag fra den til mine engelsktimer i 7. klasse. Her til sommer fik jeg lyst til at læse romanen i fuld længde.

Hvad handler romanen om?
Ligesom Askepot og Harry Potter vokser den forældreløse Jane Eyre op hos familie, som behandler hende modbydeligt. Hun bliver sendt på kostskole, hvor hun under streng disciplin tilbringer resten af sin barndom. Som ung kvinde får Jane arbejde som guvernante på godset Thornfield Hall. Her forelsker hun sig i den kyniske godejer Mr. Rochester, som viser sig at bære på en hemmelighed.

Hvad var min oplevelse med romanen?
Jane Eyre kunne nemt være blevet en fortælling om en ung, fattig kvinde, som finder lykken ved at gifte sig med en rig mand. I stedet for handler romanen om at bevare sin selvstændighed og integritet, selv når man har alle odds i mod sig. Jane Eyre er virkelig en litterær ”heltinde”, fordi hun holder fast i sine idealer, og fordi hun trods sit forsigtige temperament ikke lader sig føje af mændene omkring sig.

Hvem bør læse romanen?
Læs bogen, hvis du kan lide at læse om 1800-tallets verden af klasseforskelle, kærlig og gotisk mytisk, eller hvis der er en feministisk læser gemt i dig.

Udvalgt citat: 
“Do you think, because I am poor, obscure, plain, and little, I am soulless and heartless? You think wrong!”

Bonus:
Selvom Charlotte Brönte kun blev 38, var hun den af Brönte-søskende, som levede længest. Hendes fire søstre heriblandt Emily Brönte (forfatter af Stormfulde højder) og Anne Brönte (forfatter af The Tenant of Wildfell Hall) døde alle af tuberkulose, mens deres bror døde af sit alkoholmisbrug.


Kommentarer

Populære opslag