Christina har lyttet til: Den farveløse Tsukuru Tazakis pilgrimsår

Roman af den japanske bestseller-forfatter  

Forfatter: Haruki Murakami (1949-)
Genre: Roman, drama
Oprindelige udgivelsesår: 2013
Lytttetid: 8 timer og 4 minutter (Sidetal: 386 sider)
Originalsprog:Japansk 
Bedømmelse: ✭✭✭✩


Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
I boghandlere har jeg tit lagt mærke til Haruki Murakami bøger pga. deres flotte forsideillustrationer, og jeg kender lidt til hans romaner Norwegian Wood og Kafka på stranden. Jeg fik derfor lyst til at undersøge, hvilke bøger han ellers har skrevet, og så fangede handlingsreferatet for Tsukuru Tazaki min interesse. 

Hvad handler romanen om? 
Da Tsukuru Tazaki gik i gymnasiet havde han fire gode venner – to fyre og to piger – som alle var talentfulde og interessante, mens Tsukuru følte, at han som kontrast til de fire var temmelig intetsigende og ”farveløs”. De fem venner holdt kontakten efter gymnasiet, indtil Tsukuru en dag med ét blev frosset ud af gruppen. 16 år efter er Tsukuru stadigvæk påvirket af vennernes pludselige afvisning, og med opfordring fra veninden Sara beslutter han sig for at finde ud af, hvad der skete dengang for mange år siden. 

Hvad var min oplevelse med romanen? 
Jeg synes, at romanen lykkes rigtig godt med at skabe en spænding omkring årsagen til Tsukurus afvisning, sådan at man ligesom med en krimi gerne vil til bunds i sagen. Murakami er samtidig rigtig god til at beskrive den skam og usikkerhed, som Tsukuru bærer rundt på. Til gengæld havde jeg lidt et problem med romanens mange dialoger, hvor karaktererne med stor selvindsigt kan fortælle om ting, som burde være blevet sagt mellem linjerne, hvis samtalerne skulle fremstå realistiske.

Hvem bør læse romanen?
Læs Den farveløse Tsukuru Tazakis pilgrimsår, hvis du har lyst til en letlæselig bog om det at få bragt orden i sin fortid. 

Udvalgt citat: 
“Maybe I am fated to always be alone, Tsukuru found himself thinking. People came to him, but in the end they always left. They came, seeking something, but either they couldn’t find it, or were unhappy with what they found (or else they were disappointed or angry), and then they left. One day, without warning, they vanished, with no explanation, no word of farewell.” 

Bonus: Murakami har vundet stor popularitet både i den østlige og vestlige del af verden. I denne artikel fra Kristelig Dagblad kan man læse, hvad det er ved forfatteren, der gør, at han appellerer så bredt.  

Kommentarer

Populære opslag