Marie har læst: Fatuhiva

På jagt efter paradiset. En flugt fra civilisationen, tilbage til naturen.



Forfatter: Thor Heyerdahl
Genre: Erindring
Oprindelige udgivelsesår: 1974
Sidetal: 476
Originalsprog: Norsk
Bedømmelse: ✭✭✭✭✭✩


Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
De fleste i min omgangskreds ved at jeg er glad for bøger, derfor sender de ofte bøger min vej, hvis de af forskellige årsager ikke længere har brug for dem. Det var sådan at denne bog havnede i min varetægt. 

Hvad handler bogen om?
I 1933 tager Thor Heyerdahl og hans kone til den polynesiske ø Fatuhiva. Her lever de som de indfødte i halvanden år, inden de vender tilbage til Norge. Undervejs foretager de arkæologiske udgravninger, som danner grundlag for Heyerdahls teori om en folkevandring til Polynesien fra Sydamerika over harvet. For at bevise denne teori rejser han senere med en tømmerflåden Kontiki  fra Peru til Polynesien og bliver verdenskendt. 


Hvad var min oplevelse med bogen?
Heyerdahl skriver helt fantastisk. Det var en fryd at læse. Det varfascinerende at få et indblik i Heyerdahls indsigt i og holdninger til livet og menneskets forhold til naturen. Mange drømmer om at vende civilisationen ryggen, men kun få realisere denne drøm og kan give et indblik i de positive og negative facetter der er forbundet med dette

Hvem bør læse bogen? 

Bogen er oplagt for folk der nyder beretninger om real life adventures, men også dem med en særlig interesse for antropologi, natursyn og historie. 

Udvalgt citat:
Progress is man’s ability to complicate simplicity

Bonus

Du kan både læse og høre Fatuhiva på e-reolen her. Hans senere ekspedition kontiki er blevet filmatiseret. Du kan se traileren her


Kommentarer

Populære opslag