Christina har læst: Celestine

Når barndommen spøger


Forfatter: Olga Ravn (1986-) 
Genre: Samtidsroman, gotik  
Oprindelige udgivelsesår: 2015
Sidetal: 167 sider 
Originalsprog: Dansk
Bedømmelse: 


Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg læste Celestine for første gang, da den udkom i 2015, og jeg har nu valgt at genlæse den i forbindelse med mit bachelorprojekt på litteraturvidenskab, hvor jeg skriver om spøgelses- og dobbeltgængermotiver i gotiske romaner.

Hvad handler romanen om?
I romanen følger man den unge, kvindelige fortæller, som har fået job på et gammelt slot, der fungerer som kostskole. Hendes følelser for kæresten Kim er ikkeeksisterende, og på skolen er hun ensom mellem skolens etablerede lærere og de 16-årige, hormonfyldte elever. Hun bliver mere og mere opslugt af rygtet om den unge pige Celestine, som eftersigende skulle spøge på slottet, og snart ifører hun sig selv en hvid kjole for at vandre rundt på gangene i nattens mørke.

Hvad var min oplevelse med romanen?
Jeg synes, at Celestine er en utrolig vellykket, især fordi det lykkes Olga Ravn at bruge den gotiske genres mørke stemning og mystiske motiver til at danne rammer om en moderne fortælling. For Celestine er ikke en traditionel spøgelsesfortælling, men handler nærmere om dét, som spøger i os selv, som for fortælleren er hendes rodløse barndom i sammenbragte familier. Sproget i romanen er meget metaforbåret, og selvom sætningerne til tider bliver meget svulstige, passer det alligevel perfekt til romanens ånd.

Hvem bør læse romanen?
Læs bogen, hvis du kan lide den eksperimenterende, nye danske litteratur, eller hvis du ligesom fortælleren kunne lade dig opsluge af en gammel spøgelseshistorie.

Udvalgt citat: 
“Barndommen blev en krypt fyldt med overmodne blomster. Forsømmelsen slog rod i mig, jeg lærte at tilbede den, og jeg lærte at forstå den som mig selv.”

Bonus:
Olga Ravn fandt inspiration til romanen i en historie fra den virkelige verden. På Dragsholm slot kan man i et hulrum i et af slottets vægge se skelettet af en ung pige. Pigen har eftersigende heddet Celestine Gyldenstierne og blev levende indemuret af sin egen familie. Læs om historien her.  

Kommentarer

Populære opslag