Marie har læst En bog om hukommelsen

Hukommelse handler om meget mere end blot at huske



Forfatter: Peter Lund Madsen (1960-) & Thomas Thaulov Raab
Genre: Faglitteratur
Oprindelige udgivelsesår: 2013
Sidetal: 381 sider
Originalsprog: Dansk
Bedømmelse: 

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg har altid været fascineret af hjernens mysterier og ufattelige kompleksitet, men det har været svært at finde en bog om emnet der ikke virkede uoverkommelig, men denne bogs simple og flotte layout fangede mig.

Hvad handler romanen om?
Bogen gennemgår forskellige aspekter af hukommelsen, heriblandt hvilke faktorer der påvirker den, både i øjeblikket vi oplever en begivenhed, men også lang tid efter, samt hvordan vi lærer at huske bedre, og hvorfor det er en velsignelse at glemme osv. Der gennemgås forskellige typer af hukommelse fx procedural-, emotionel-, implicit-, episodisk hukommelse mm. Bogen vigtigste pointe er, at hukommelsen ikke blot handler om fortiden, men også nutiden og fremtiden.   

Hvad var min oplevelse med bogen?
Jeg er virkelig imponeret over bogens formidling. Den formår at gøre kompleks stof både simpel og underholdende. Undervejs er der fjollede illustrationer  og øvelser, så man selv kan mærke de forskellige pointer på egen krop. Bogen har helt klart givet mig et bredere perspektiv på hvad hukommelse er.

Hvem bør læse bogen?
Alle der har en interesse for hukommelse, hjernen og sjove videnskabelige fakta.

Udvalgt citat:
“Vi har med denne bog gjort vores for at vise, hvor mange overraskende og interessante ting, der gemmer sig blot omkring et fænomen som hukommelsen. Og vi kan kun anbefale andre at tage fat på andre emner”

Bonus:
Er det særligt huske-delen af hukommelsen du interesserer dig for, vil jeg anbefale endnu en god bog om hukommelsen, nemlig Moonwalk med Einstein af Joshua Foer. Bogen er tilgængelig på ereolen.  


Kommentarer

Populære opslag