Marie har læst Mormor

Billedbogen for voksne i sorg


Forfatter: Christiane Hector.
Genre: Billedbog.
Oprindelige udgivelsesår: 2018
Sideantal: 120
Originalsprog:  Dansk
Bedømmelse: ✭✭✭✭✭✩















Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Jeg er så heldig at have en aftale med forlaget Eksistens, som skriver til mig hvis de udgiver en ny bog, som de tror er noget for mig. Normalt kigger jeg ikke efter billedbøger, men jeg besluttede at give denne en chance.

Hvad handler bogen om?
Mormor er noget så sjældent som en billedbog for voksne. Bogens hovedperson har mistet sin mormor. Vi følger hvordan dette tab påvirker hende og familien. Bogen er fortalt i en barnligtone, som i kombination med det visuelle udtryk skaber en umilbarhed i bogen. En stor del af det visuelle udtryk er skabt af papirklip.

Hvad var min oplevelse med bogen?
Inden jeg læste, havde jeg en fordom om at billedbøger godt kunne være pæne og underholdende – men ikke mere end dette. Denne fordom fik Mormor gjort til skamme. Det er en bog med dybde, og den formår både at nuancere og simplificere følelsen af sorg. Bogen få ord og visuelle udtryk gør, at sætningerne står knivskarpe og går direkte ind.

Hvem bør læse bogen?
Folk der står overfor eller tidligere har skulle bearbejde sorg. Særligt den gruppe som nyder at opleve skønlitterære eksperimenter.

Udvalgt citat:
”Det eneste sikre er, at vi efterlader huller i hinanden, hvor minderne sad.”

Kommentarer

Populære opslag